مشخصات مقاله

اشعار «هيچانه» در ادبيات كودك

نويسنده:راضيه السادات فروزان

كودك و نوجوان ،شماره پياپي 198، ،سال 17،، شماره در سال 6، فروردين، 1393، صفحه 76-80
کلید واژه ها : هيچانه,اشعار,ادبيات كودك,موزون,خلاقيت
نوع مطلب: مقاله
هيچانه‌سرايي در ادبيات كودك جايگاه كمرنگي دارد. «هيچانه» نوعي شعر در ادبيات كودك است كه تقريباً معناي آن در سطح هيچ است و وزن عروضي، آهنگين و موزون بودن از ويژگي‌هاي اصلي و مهم هيچانه‌هاست. كودكان زير سه سال به خوبي وزن و قافيه را درك مي‌كنند، ولي نمي‌توانند وزن عروضي را تعريف كنند يا توضيح دهند. هيچانه‌خواني باعث رشد و پرورش ذهن كودكان زير سه سال مي‌شود و آن‌ها را براي درك مفاهيم بين سنين سه تا هفت سالگي آماده مي‌كند. هيچانه‌خواني را مي‌توان از زماني كه كودك زير يك سال است، شروع كرد. كودك از طريق حس شنوايي با وزن عروضي شعر آشنا مي‌شود. كودكان زير سه سال بيشتر از اينكه به دنبال معنا و مفاهيم اشعار باشند، به دنبال بازي و لذت بردن هستند. هيچانه‌خواني با ويژگي‌هاي منحصربه‌فردش باعث شادي كودك مي‌شود و نوعي سرگرمي و بازي براي اوست. مقفا بودن هيچانه‌ها اين نوع شعر را موزون و آهنگين مي‌كند و استعاره، تشبيه، ايهام و... در هيچانه كاركردي ندارند. تخيل شاعرانه و موسيقي دلنشين هيچانه‌ها باعث مي‌شود تا كودك در تصوراتش دنيا را آن‌طور كه دوست دارد، ببيند و گاهي جاندارپنداري اشياء و شخصيت بخشيدن به حيوانات، تخيل كودك را درگير تصورات غيرواقعي اما شيرين و لذت‌بخش مي‌كند. تكرار اشعار هيچانه به دليل وزن عروضي و آهنگين بودن براي كودك ملال‌آور و خسته‌كننده نيست و نوعي تمرين ذهني براي پرورش و رشد ذهن كودكان زير سه سال است.
پي دي اف مقاله

ديگر مقاله هاي اين شماره  
نظر كاربران

 

تعداد نظرات:0
تعداد مشاهده:264
تعداد مشاهده متن پي دي اف :199
اضافه كردن نظر جديد
پست الكترونيكي:
 
نام فرستنده:
نظر: