مشخصات مقاله

بررسي آموزش مهارت تفكر انتقادي در ادبيات داستاني كودك

نويسنده:نگين صدري زاده

كودك و نوجوان ،شماره پياپي 192، ،سال 16،، شماره در سال 12، مهر، 1392، صفحه 59-66
کلید واژه ها : داستان,کودکان,مهارت‌های زندگی,تفکر انتقادی,فلسفه برای کودکان.
نوع مطلب: مقاله
ادبيات داستاني كودك ماهيتي دوگانه دارد، هم امكان لذت بردن را فراهم مي‌كند و هم سبب شناخت مي‌شود. مهارت‌هاي زندگي نيز يكي از ضروري‌ترين مسايلي است كه مي‌بايست از سنين كودكي آموخته شود. مقاله‌ي حاضر مي‌كوشد ادبيات داستاني كودك را در حوزه‌ي آموزش يكي از مهارت‌هاي زندگي و تفكر انتقادي بررسي كند. نگارنده به منظور بررسي اين مهم، پس از مقدمه و ارايه‌ي مباحث لازم، به منظور اثبات توانايي‌ها و امكانات ادبيات داستاني كودك در اين حوزه، فهرست‌وار كتاب‌هايي را كه هم داراي ارزش ادبي هستند و هم مهارت تفكر انتقادي را به صورت غيرمستقيم آموزش مي‌دهند، معرفي كرده و از ميان آن‌ها، كتاب «زرد و صورتي» را براي تحليل و بررسي انتخاب نموده است. همچنين سعي بر اين بوده‌ كه ارتباط عناصر، گونه‌ها، شگردهاي داستاني و چگونگي به‌كارگيري آن‌ها از سوي نويسنده و آموزش مهارت‌ تفكر انتقادي بررسي شود و با در نظر گرفتن يكايك اجزاي داستان، در كنار كليت اثر، ميزان وجود اين مؤلفه‌‌ در آن سنجيده شود. از سوي ديگر، از آنجا كه مهارت تفكر انتقادي، يكي از انواع مهارت‌هاي تفكري انسان است و برنامه‌ي فلسفه براي كودكان هم در حقيقت در تلاش پرورش مهارت‌هاي فكري است، بنابراين آموزش آن از طريق داستان به نوعي با «فلسفه براي كودكان» پيوند مي‌خورد.
پي دي اف مقاله

ديگر مقاله هاي اين شماره  

كتاب هاي مورد نقد و بررسي و معرفي شده در اين مقاله


زرد و صورتي
نويسنده: ويليام استيگ
مترجم: كلر ژوبرت
ویراستار: علي خاكبازان
تهران: كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان ـ 38 ص ـ 850 ريال ـ چ 1 / 15000 ن / 978-964-391-401-1.
نظر كاربران

 

تعداد نظرات:0
تعداد مشاهده:1435
تعداد مشاهده متن پي دي اف :605
اضافه كردن نظر جديد
پست الكترونيكي:
 
نام فرستنده:
نظر: