مشخصات مقاله

مراحل رشد اخلاقي در كودكان

نويسنده:محمدرضا كابلي
نويسنده:داود قرجالو

كودك و نوجوان ،شماره پياپي 186، ،سال 16،، شماره در سال 6، فروردين، 1392، صفحه 19-29
کلید واژه ها : فلسفه‌ي کودکان,رشد اخلاقی, پیاژه, کلبرگ,روانشناسی رشد
نوع مطلب: مقاله
در اين نوشتار، به‌ طور خلاصه به بررسي مراحل رشد اخلاقي و نحوه‌ي ارتباط هر يك از مراحل با سن كودك و توالي اين مراحل و ارتباط آن با عوامل رشد اخلاقي از ديدگاه آرنولد گزل، ژان پياژه، لورنس كلبرگ و روبرت سلمان مي¬پردازيم. در ابتدا به تأثير فلسفه در روند و جهت¬دهي به رشد اخلاقي اشاره¬اي مي¬كنيم. شايد اين‌گونه به ذهن خطور كند، كه رشد اخلاقي يك فرآيند روانشناسي است و صرفاً در اين حيطه به بحث و بررسي عوامل و مراحل رشد اخلاقي پرداخته مي¬شود. چه نسبتي ميان فلسفه و رشد اخلاقي مي¬تواند باشد؟ در پاسخ مي¬توان گفت: از آنجا كه فلسفه، مادر علوم شناخته مي¬شود، مي¬تواند در اكثر حوزه¬ها نظريه¬پردازي ¬كند يا حداقل درباره‌ي مباني و نحوه‌ي پيدايش علوم مختلف حرفي براي گفتن داشته باشد. از اين‌رو، لازم مي¬بينيم اشاره¬اي به نقش و تأثير فلسفه در رشد اخلاقي داشته باشيم.
پي دي اف مقاله

ديگر مقاله هاي اين شماره  
نظر كاربران

 

تعداد نظرات:0
تعداد مشاهده:2667
تعداد مشاهده متن پي دي اف :1325
اضافه كردن نظر جديد
پست الكترونيكي:
 
نام فرستنده:
نظر: